Handicaprådet i Gentofte Kommune har fungeret som selvstændigt råd siden ikrafttrædelse af loven om retssikkerhed og administration på det sociale område i april 2006.
I Gentofte Kommune er det besluttet, at Handicaprådet sammensættes af fem repræsentanter fra handicaporganisationerne, tre repræsentanter fra kommunalbestyrelsen og to repræsentanter fra forvaltningen.
Medlemmerne er som udgangspunkt valgt for en 4-årig periode. Handicaprådets nuværende funktionsperiode er 1. januar 2022 til 31. december 2025.
Handicaprådet har følgende formål og opgaver
-
at rådgive Kommunalbestyrelsen om handicappolitiske spørgsmål samt drøfte og følge indhold og udformning af Gentofte Kommunes politik på handicapområdet
-
at formidle synspunkter mellem borgerne og Kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører borgere med handicap
-
at beskæftige sig med alle spørgsmål, som har betydning for borgere med handicap, dvs. udover sociale spørgsmål også sundhed, trafik- og boligforhold, miljø og kultur m.v.
-
at arbejde for bedst mulig fysisk og digital tilgængelighed for alle
-
at holde løbende kontakt til borgere med handicap, således at deres forhold, behov og ønsker hele tiden er kendt
-
at sørge for, at kommunens borgere med handicap får den bedst mulige orientering om forhold, der har betydning for dem
-
at udtale sig om de årlige budgetter for handicapområdet, så der bliver mulighed for tilkendegivelser på relevante tidspunkter i budgetforløbet
-
at udtale sig nærmere om ændringer på handicapområdet, og at give opbakning til frivillige initiativer
Derudover gælder, at:
- Kommunalbestyrelsen skal høre Handicaprådet om alle forslag, der vedrører borgere med handicap. Det samme gælder udvalg, som Kommunalbestyrelsen har delegeret sin kompetence til. Handicaprådet skal høres i god tid, inden Kommunalbestyrelsen/udvalget træffer endelige beslutninger. Socialudvalgets dagsordener og referater tilsendes Handicaprådet
- Handicaprådet kan ikke behandle konkrete personsager eller personalespørgsmål
- Handicaprådet er undergivet Forvaltningslovens regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger, tavshedspligt m.v.
Læs dagsordner og referater fra handicaprådets møder
Hent en pjece om Handicaprådet - Fællesskab og ligeværd for borgere med handicap.
Handicaprådets medlemmer
Oversigt over Gentofte Handicapråds medlemmer og stedfortrædere i perioden 2022 til 2025.
Repræsentanter for Kommunalbestyrelsen:
- Katja S. Johansen (stedfortræder Christina Wex)
- Jesper Marcus (stedfortræder Stig Wall)
- Frederik Dehlholm (stedfortræder Marie Brixtofte)
Repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer-Gentofte:
- Hans Rasmussen, formand for Handicaprådet (stedfortræder Jacob Monies)
- Elisabet Sinding, næstformand for Handicaprådet (stedfortræder Karin Hovgaard Christiansen)
- Lene Jelstrup (stedfortræder Elsebeth Balslev-Clausen)
- Jens Chr. Pedersen (stedfortræder Jan Chr. Mollerup)
- Mitzi Reinau (stedfortræder Søren Bork)
Forvaltningsrepræsentanter:
- Anita Bahnsen, afdelingschef Social & Handicap Myndighed (stedfortræder Helle Steinicke)
- Michael Holst, Planchef (stedfortræder Stine Berg Andersen)
Kontaktoplysninger
Handicaprådet i Gentofte kan kontaktes på e-mail:
Handicaprådets formand, Hans Rasmussen, kan kontaktes på e-mail:
Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger, bør du skrive til Handicaprådet via digital post. Skriv: ”Att.: Handicaprådet” i emnefeltet.