I henhold til §§ 30-33 i Lov nr. 453 af 10. juni 1997 om retssikkerhed og administration på det sociale område med senere ændringer, fastsættes følgende:
§ 1. Seniorrådets opgaver m.v.
Seniorrådet har følgende formål og opgaver:
- at drøfte og følge indholdet og udformningen af Gentofte Kommunes politik på ældreområdet,
- at beskæftige sig med alle spørgsmål, som har betydning for ældre, d.v.s. udover sociale spørgsmål også sundhed, trafik- og boligforhold, miljø og kultur m.v.,
- at holde løbende kontakt til de ældre, således at deres forhold, behov og ønsker hele tiden er kendt,
- at sørge for, at kommunens ældre får den bedst mulige orientering om forhold, der har betydning for dem,
- at udtale sig om de årlige budgetter for ældreområdet, så der bliver mulighed for tilkendegivelser på relevante tidspunkter i budgetforløbet,
- at udtale sig nærmere om ændringer på ældreområdet, og
- at give opbakning til frivillige initiativer.
Stk. 2. Seniorrådet kan ikke behandle konkrete personsager eller personalespørgsmål.
Stk. 3. Rådet er undergivet persondatalovens og forvaltningslovens regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger, tavshedspligt m.v.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal høre Seniorrådet om alle forslag, der vedrører de ældre. Det samme gælder udvalg, som Kommunalbestyrelsen har delegeret sin kompetence til. Rådet skal høres i god tid, inden Kommunalbestyrelsen/udvalget træffer endelige beslutninger. Socialudvalgets dagsordener og referater tilsendes Seniorrådet.
§ 2. Seniorrådets sammensætning m.v.
Seniorrådet består af 9 medlemmer, der vælges ved direkte valg efter stemmetal. På samme måde vælges op til 9 stedfortrædere.
Stk. 2. Seniorrådets formand og næstformand vælges af og blandt rådets medlemmer på rådets første møde, jf. § 6.
Stk. 3. En stedfortræder indtræder kun i Seniorrådet, når et medlems udtræden af rådet skyldes flytning til anden kommune, dødsfald eller andre forhold, der bevirker en varig udtræden.
Stk. 4. Social & Sundhed stiller sekretærbistand og mødelokale til rådighed for rådet.
Stk. 5. Udgifterne ved Seniorrådets virksomhed dækkes af Gentofte Kommune.
§ 3. Borgmesterens og kommunalbestyrelsesmedlemmers adgang til at deltage i rådets møder
Borgmesteren kan deltage i Seniorrådets møder uden stemmeret.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen udpeger 3 personer blandt Kommunalbestyrelsens medlemmer, der kan deltage i rådets møder uden stemmeret.
§ 4. Forretningsorden
Seniorrådet fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 5. Valgret og valgbarhed
Personer, der har fast bopæl i kommunen, og som er fyldt 60 år, har valgret og er valgbare til Seniorrådet.
§ 6. Valg, funktionsperiode m.v.
Valg af medlemmer og stedfortrædere til Seniorrådet sker ved direkte valg.
Stk. 2. Rådets funktionsperiode følger funktionsperioden for Kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen fastsætter særskilte regler for valg til Seniorrådet i samarbejde med rådet.
Stk. 4. Udgifterne ved afholdelse af valg dækkes af Gentofte Kommune.
§ 7. Seniorrådets første møde
Social & Sundhed indkalder til det nyvalgte Seniorråds første møde. Mødet afholdes forud for tiltrædelsen af rådets funktionsperiode.
Stk. 2. Mødet ledes af det medlem, der ved valget har opnået flest stemmer. I tilfælde af stemmelighed ledes mødet af det medlem, der længst har været medlem af Seniorrådet, eller, hvis flere har været medlem lige længe, af det ældste af disse.
Stk. 3. Det nye Seniorråd vælger sin formand. Den nyvalgte formand overtager ledelsen af mødet.
Stk. 4. På mødet vælger det nye Seniorråd endvidere sin næstformand.
§ 8. Vedtagelse, ikrafttræden m.v.
Seniorrådets vedtægt er vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 29. april 2013, og træder i kraft straks. Fra samme dag ophæves Seniorrådets vedtægt af 25. maj 2009.