Gentofte Kommune nedsætter et opgaveudvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan teknologiske løsninger kan bruges endnu bedre hos borgere med behov for støtte i hverdagen.
I en tid med et øget antal borgere med komplekse pleje- og sundhedsbehov og en situation, hvor der mangler kvalificeret arbejdskraft inden for social- og sundhedsområdet, så kan velfærdsteknologi være en del af løsningen.
Ambitionen er at bruge mere velfærdsteknologi til gavn for borgerne og deres muligheder for at fastholde livskvalitet. Kommunen arbejder samtidigt målrettet med, at det skal være trygt og sikkert for borgerne at bruge nye teknologiske velfærdsløsninger.
Som led i det har Gentofte kommunalbestyrelse besluttet at nedsætte et opgaveudvalg. Det skal blandt andet undersøge, hvordan vi bedst matcher borgeres behov med teknologiske løsninger, og hvordan pårørende og medarbejdere bedst muligt kan støtte op om brugen af teknologi, så den skaber værdi i borgerens hverdag. Hvad skal der til for at sikre en stærk organisering og de rette kompetencer? Fokus vil være på situationer med brug af digitale velfærdsteknologier, tilbudt borgere inden for ældreplejen, sundhedsområdet og det specialiserede socialområde.
Læse mere om de konkrete opgaver i kommissoriet. Det finder du længere nede på siden.
Teknologiske velfærdsløsninger
Teknologi kan være en del af løsningen, når borgere har brug for støtte i hverdagen. Hvordan sikrer vi et godt match mellem borger og teknologi og en tryg og sikker brug, der skaber værdi i hverdagen?
Om opgaveudvalget
Vi søger deltagere
Hvis du er interesseret i at deltage og matcher en eller flere af følgende kompetencer, så meld dig enten til at deltage i selve opgaveudvalget eller som interesseret i at deltage på anden måde (se hvordan du tilmelder dig længere nede på siden).
Vi leder efter en sammensætning af personer, som passer på et eller flere af disse kriterier:
- Jeg kender målgruppernes behov og hvad der skaber tryg og sikker brug af teknologi i deres hverdag. Det ved jeg fra rollen som pårørende, fra mit arbejde på området eller på anden vis.
- Jeg tilbyder digital teknologi til kunder og ved hvad det kræver af kompetencer og organisering at støtte kunderne i hverdagen
- Jeg arbejder med at afprøve digitale teknologier og har erfaring i at matche borgeres behov med ny teknologi.
- Jeg interesserer mig for samspillet mellem borger og teknologi og betydningen for livskvalitet. Mit perspektiv er et kultur- og adfærdsperspektiv, eller et pædagogisk didaktisk perspektiv eller et designperspektiv.
Opgaveudvalget teknologiske velfærdsløsninger kommer til at bestå af 5 politikere og 10 borgere.