Gå til hoved indhold

Stress, angst og depression

Har du symptomer på stress, angst, nedtrykthed og depression. Få information om, hvad du kan gøre, og hvor du kan søge hjælp.

Stress

Tegn på stress kan bl.a. være problemer med hukommelse, tankemylder, udfordringer med at falde i søvn om aftenen, at vågne inden man er udhvilet, humørsvingninger, svimmelhed, følelse af at være i en boble og hovedpine. Stress kan være ledsaget af fx forhøjet blodtryk. Er du ved at få stress, er det vigtigt at få stoppet processen.

Stress opstår typisk, når du står over for større udfordringer i arbejdslivet eller privatlivet. Langvarig stress over en længere periode kan gøre dig alvorligt syg.

Tjek om dine symptomer kan være tegn på stress
Læs om stress på sundhed.dk
Læs Sundhedsstyrelsens information om stress og mental sundhed
Læs om psykologisk stress og fysisk sygdom på sundhed.dk

Angst og depression

Har du gennem længere tid været trist og modløs? Er du mere træt og har du svært ved at finde lyst eller energi til de ting, du plejer? Det kunne være tegn på, at du har en begyndende depression.

Flere og flere får ondt i psyken

Stress, angst, nedtrykthed, bekymringstendens, og depression er noget, som mange lider af. Og tallet er stigende. WHO anser på verdensplan depression for at være den fjerde mest alvorlige sygdom målt i tabte gode leveår. Sammen med angst er depression en folkesygdom, der rammer bredt – ung som gammel.

Hvordan opleves angst?

Angst kan hos nogle være begrænset til fx at være steder med mange mennesker (socialfobi). Hos andre kan angsten optræde pludseligt som panikangst. I forbindelse med et angstanfald kan du opleve fysiske symptomer som hjertebanken, svimmelhed og åndenød.

Kontakt evt. din læge

Hvis du har mistanke om en depression eller har angst i udbredt grad, kan din praktiserende læge hjælpe dig. Din læge kan fx afdække, om der er tale om forbigående nedtrykthed eller en egentlig depression. Din læge kan også have mulighed for at henvise dig til psykolog. Hvis du oplever, at situationen er akut, kan du kontakte den psykiatriske skadestue.

Psykiatrisk akutmodtagelse
Maglevænget 2
2750 Ballerup
Tlf.: 38 64 50 03

Yoga, meditation, motion og natur

Stress, angst og depression kan være behandlingskrævende, men der er heldigvis også ting, du kan gøre for at få det bedre. I dag ved man ifølge Sundhedsstyrelsen, at både fysisk aktivitet, yoga og mindfulness har positiv effekt på menneskers fysiske og psykiske funktionsevne. Det kan derfor give god mening både at sørge for at komme ud at bevæge sig og at arbejde med mindfulness og meditation.

Mindfulness i naturen

Hvis du er stresset, har travlt eller er et svært sted i livet, så kan mindfulness hjælpe dig med at få ro og nærvær. Gentofte Kommune tilbyder kurser i mindfulness i Dyrehaven, hvor skoven indbyder til dybe vejrtrækninger og egenomsorg.

Læs om mindfulness i naturen

Yoga, mindfulness og meditation

Mindfulness og meditation giver dig værktøjer til at gøre dig stadig mere fri af vanlige og automatiske tanker og handlemønstre. Yoga og mindfulness er mentale teknikker, hvor formålet er at opnå indre ro, velvære og balance mellem krop og sind. Teknikkerne kombinerer mentale og kropslige øvelser.

Dyrk mental motion

Psykiatrifondens ”mentale motionscenter” er for dig, der vil styrke din psykiske sundhed
Læs om Psykiatrifondens mentale motionscenter

Brug naturen

Man ved i dag, at ophold i naturen påvirker den mentale sundhed. Naturen kan bidrage til, at du bedre kan slappe af, finde ro og restituere. Er du fysisk aktiv i naturen, kan det også bidrage til bedre nattesøvn. Gentofte er en grøn kommune med et stort antal offentlige grønne områder. 
Få overblik over de grønne områder i Gentofte Kommune

Lær at tackle angst og depression og hverdagen som pårørende - patientuddannelser

Gentofte Kommune tilbyder kurser i at tackle livet med angst og tegn på depression samt hverdagen som pårørende. 

Kurserne giver dig redskaber til at leve et liv med bedre livskvalitet, og der er fokus på erfaringsudveksling, mental håndtering, netværksdannelse og aktiviteter, fx motion. Det er gratis at deltage.

Lær at tackle angst og depression

Kurset afholdes af to instruktører ud fra peer-to-peer princippet, følger et fast program og foregår over 7 mødegange af 2,5 time pr. gang med 8-10 deltagere på kurset. Det holdes i mødelokalet på Ordruplund, Hyldegårds Tværvej 12, 2920 Charlottenlund.

Læs om kurset "Lær at tackle angst og depression"

Tilmelding og mere information

Du kan ringe til Forebyggelsesafdelingen på Tranehaven, hvis du har spørgsmål, eller hvis du tænker, at et af kurserne er noget for dig.
Tlf.: 39 98 88 30

Tranehaven er kommunens center for genoptræning, rehabilitering og forebyggelse.

Læs om tilbud til dig, der oplever psykisk sårbarhed eller sygdom, fx stress, angst, depression eller nedtrykthed

Lær at tackle-kurser i 2023

Følgende fysiske Lær at tackle-kurser udbydes i Gentofte Kommune i 2023:

  • Lær at tackle angst & depression for unge 15-25 år
    Mandag den 9. oktober kl. 16-18.30 og syv mandage frem (dog ikke uge 42).
    Sidste gang er mandag den 27. november.
  • Lær at tackle hverdagen som pårørende
    Onsdag den 11. oktober kl. 16-18.30 og syv onsdage frem (dog ikke uge 42).
    Sidste gang er onsdag den 29. november. 

Alle kurser i Gentofte Kommune afholdes hos Tranehaven på adressen Schioldannsvej 31, 2920 Charlottenlund.

Tilmelding

Kurserne er gratis, men kræver tilmelding, og det er obligatorisk at deltage i en forsamtale. Hvis du er i målgruppen og er interesseret i et af ovenstående kurser, er du velkommen til at kontakte koordinator Anemone Sommer med henblik på en afklarende samtale. 

Tlf.: 39 98 88 30

Du kan også sende sikker post til os via borger.dk. 
Under 'Emne' skriver du "Pleje og Sundhed - Lær at Tackle”.

Send Digital Post til Gentofte Kommune.

Find et kursus i en anden kommune 

Gentofte Kommune samarbejder med Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev og Rudersdal kommuner. Det betyder, at du kan følge Lær at Tackle-kurser i disse kommuner, hvis der er ledige pladser, og kurset ikke bliver udbudt i Gentofte Kommune. 

Akut brug for hjælp?

Har du brug for akut psykiatrisk hjælp, har du både mulighed for at ringe til Akuttelefonen eller Alarmcentralen. Du kan også tage på en af Regionens psykiatriske akutmodtagelser, hvis det er muligt for dig eller din pårørende at køre derhen.

Er du i tvivl, så ring altid til Akuttelefonen først, og så vil de hjælpe dig videre til det rette sted.

Akuttelefonen, tlf. 1813 

Alarmcentralen, tlf. 112

Find adresser, telefonnumre og mere information om akut psykiatrisk hjælp

Rådgivninger og selvhjælpsgrupper

Der er mange foreninger, herunder patientforeninger, der tilbyder rådgivning over telefon, mail eller ansigt til ansigt, selvhjælpsgrupper, information og gode råd om stress, angst, depression og psykisk helbred.

Rådgivninger

Psykiatrifonden, tlf.: 39 25 25 25
SIND, tlf.: 70 23 27 50

Råd, chats, selvhjælpsgrupper

Angstforeningen
Depressionsforeningen
Livslinjen
Mindhelper
Psykiatrifonden
Sind

Headspace

Headspace Gentofte er en frivillig forening og et sted, hvor unge mellem 12-25 år kan møde nogen at chatte med for at dele tanker, som er svære at dele med andre.

Intet er for stort eller småt, og det er den unge, som bestemmer, hvad der tales om. Det er gratis og uforpligtende. Man kan være anonym, hvis man ønsker det.

Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi Byens Hus på Hellerupvej.

Læs om Headspace