Baggrund og formål
Det er en målsætning i Strategi for fællesskaber, at elever med særlige behov trives i læringsmiljøer i tilknytning til almenområdet. For at sikre at elever med særlige behov får en tidlig indsats, vil vi skabe et tættere samarbejde med fokus på tidlig opsporing.
Vi vil desuden udbygge anvendelsen af co-teaching for at understøtte arbejdet med trivsel, læring og fællesskab. Samtidig skal vi styrke fokus på højt begavede elever med afsæt i aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Elevernes originalitet og potentiale styrkes gennem Fremtidens skole.
Fællesskaber med forskellighed skal sikre, at alle elever oplever, at være en del af, udvikler sig, og trives i de almene fællesskaber i folkeskolen. Der skal skabes de bedste forudsætninger for, at alle elever trives, udvikler sig og lærer. Forudsætninger, som skabes, når elever oplever glæden ved at deltage i fællesskaber i folkeskolen.
Målepunkter
- Andel børn og unge med ulovligt fravær mellem 3 uger og 1 måned skal falde med 20% fra 176 børn til 140 børn
- Forløb i samarbejde med Videnscentret bibeholdes på alle skoler, og antallet af timer der bruges på arbejdet i videncentret skal stige fra nuværende 1050 timer til 1800 timer pr. skoleår
- I 2023 er det målet, at alle skoler har et etableret tværfagligt samarbejde med den
fremskudte funktion og en fast praksis for løbende samarbejde med det tidlige
tværfaglige team. Fra 2024 skal alle skoler og medarbejdere i den fremskudte funktion
samt medarbejderne i det tidlige tværfaglige samarbejde opleve, at samarbejdet om
tidlig opsporing samt tidlig indsats for børn og unge er virkningsfuldt