Gå til hoved indhold

Søvn på ungdomsuddannelse

På ungdomsuddannelserne udbydes søvnforløb, hvor unge har mulighed for at eksperimentere med egne søvnvaner. Dette er en del af Partnerskab med ungdomsuddannelserne om unges sundhed og trivsel.

Søvnforløb på ungdomsuddannelse

Søvnforløb for 1. årgang – med eksperiment

Til søvnforløbet får eleverne på 1. årgang forskningsbaseret viden om søvnens betydning for sundhed og trivsel samt konkrete råd til at forbedre deres søvnvaner. Forløbet kombinerer faglig indsigt med praktisk afprøvning, så eleverne både lærer om søvn og mærker på egen krop, hvad god søvn gør ved energi og trivsel.

Forløbet består af tre dele:

  1. Introduktion – undervisning med dialog og øvelser (1,5 time):
    Klassen får viden om søvnens kognitive og fysiologiske funktion, og hvordan ungdomslivet – med lektier, sociale medier og fritidsjob – ofte udfordrer en god døgnrytme og søvnen. Eleverne introduceres til strategier og værktøjer, der kan hjælpe dem med at sove bedre. Forløbet lægger vægt på, hvordan de selv kan tage kontrol over deres søvnvaner.
  2. Søvneksperiment (1 uge):
    Derefter I den efterfølgende uge prøver eleverne at omsætte deres nye viden i praksis. De får to enkle, men effektive opgaver:

·         Ligge i sengen i minimum otte timer hver nat

·         Lægge mobilen væk én time før sengetid.

  1. Opsamling – undervisning med dialog og øvelser (45 minutter):
    Når ugen er gået, samles der op i klassen. Her ser man på resultaterne, taler om erfaringer og drøfter, hvordan gode søvnvaner kan fastholdes i en travl ungdomshverdag.

Positive resultater

Over 100 klasser og mere end 2.500 elever har gennemført søvnforløbet. I søvnforløbet registrerer eleverne deres søvnvaner i begge undervisningsgange. Søvnmålingerne viser, at eleverne generelt sover mere og bedre i løbet af eksperimentugen – og mange oplever for første gang, hvordan det føles at møde frisk og veludhvilet op i skole.

Det er en vigtig erfaring, som giver motivation og redskaber til at prioritere søvnen fremover.

Søvnforløb for 2. årgang – med fokus på fastholdelse af gode vaner

God søvn handler i høj grad om vaner – og vaneændringer kan være svære, især hvis man står alene med dem. Derfor tilbyder vi et opfølgende søvnforløb for 2. årgang, særligt til de klasser, der tidligere har gennemført søvnforløbet på 1. årgang

Undervisning med fokus på søvnvaner og fastholdelse

Består af en 90 minutters søvnworkshop. Her bygges der videre på elevernes eksisterende viden om søvn og giver dem mulighed for at dykke ned i deres egne erfaringer og de udfordringer, de møder i hverdagen i forhold til søvn.

I løbet af workshoppen bliver eleverne genintroduceret til søvnens betydning for både hjerne og krop. Der arbejdes aktivt med strategier, der kan støtte op om en sund døgnrytme og gode søvnvaner – også når skemaet er fyldt med lektier, sociale aktiviteter og fritidsjob.

Workshoppen indeholder flere centrale elementer: Eleverne får en genopfriskning af søvnens kognitive og fysiologiske funktion, og der sættes fokus på de søvnudfordringer, som mange unge møder i deres hverdag. Der introduceres redskaber til at fastholde og justere gode søvnvaner, og gennem dialog og refleksion får eleverne mulighed for at arbejde med deres egne erfaringer og strategier i forhold til vaneændring.

Formålet er at give ny motivation og konkrete redskaber til at fastholde – eller finde tilbage til – den gode nattesøvn.