Gå til hoved indhold

Unge og søvn

Søvn er afgørende for unges trivsel og indlæring. Gentofte Kommune sætter derfor fokus på at forbedre de unges søvnvaner gennem en flersporet indsats.

De tre indsatsområder

  • Søvnundervisning for unge på skoler og uddannelser

    Unge i alderen 13-18 år får alt for sjældent de anbefalede 8-10 timers søvn. Derfor tilbyder Gentofte Kommune en række forskellige søvnforløb og -oplæg for unge på skoler og ungdomsuddannelser. Læs mere om mulighederne her.

    Søvnforløb til unge
  • Kompetenceudvikling og videndeling om unges søvn

    Uddannelse af lokale søvnvejledere, gør det nemmere for unge med søvnproblemer at råd viden og vejledning. Læs mere her om muligheden for en søvnvejlederuddannelse samt link til viden og værktøjer om søvn

    Uddannelse af lokale søvnvejledere
  • Viden og værktøjer til teenageforældre

    Familielivet påvirker unges søvnvaner. Forældre er rollemodeller og kan skabe de bedst mulige rammer for god søvn. Er du forældre kan du læse mere her og få konkrete råd og værktøjer til god søvn for dig selv og for din ung.

    Viden og værktøjer til teenageforældre

Søvnens betydning for ungelivet

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at unge mellem 13 og 18 år sover 8-10 timer hver nat. Dog bliver søvnen ofte nedprioriteret i et travlt ungeliv, hvor skole, lektier, fritidsarbejde, venner og sociale medier også fylder. Faktisk er det kun ca. 1/3 af de unge på ungdomsuddannelserne, der får de anbefalede timers søvn.

Manglende søvn og søvn af dårlig kvalitet medfører negative konsekvenser for både indlæringsevne, sociale kompetencer samt fysisk og mental sundhed. Skal unge have de bedste forudsætninger for at udvikle sig fysisk, psykisk og socialt samt klare sig godt i uddannelsessystemet er søvnen særligt afgørende.

Af figuren ovenfor ses et rødt hypnogram, som forenklet illustrerer søvnens naturlige bevægelse mellem dyb søvn (markeret med grøn) og drømmesøvn (markeret med lyseblå). I søvnens dybe stadier bliver hjernen vasket ren, information fra dagens undervisning lagres på de rigtige steder og kroppen restitueres. Under drømmesøvnen, også kendt som REM søvn, bliver følelserne bearbejdet. På den måde hjælper søvnen til, at store problemer og udfordringer kan virke mindre og mere overkommelig næste morgen. En god nats søvn styrker samtidig empatien og evnen til at læse andre mennesker, hvilket gør det nemmere at være en god ven og undgå konflikter.

 

I Gentofte Kommune er der igangsat tre indsatsområder med fokus på henholdsvis elevrettet formidling på skoler og ungdomsuddannelser, kompetenceudvikling af fagpersoner samt forældreformidling. Samlet har de tre indsatsområder til formål at styrke søvnmønstret hos Gentoftes unge.

5 hurtige til bedre søvn

Kontakt

Har du spørgsmål eller ideer til projektet, så kontakt projektleder Anna Askegaard på afas@gentofte.dk