Søvn i udskoling
7. årgang: Søvn – din indre superpower
Den første introduktion til søvn – med brætspil
På ca. 60 min. får eleverne en kort introduktion til søvns betydning for trivsel – særligt i ungdomsårene - og desuden tid til at spille Gentofte Kommunes eget brætspil Søvn – din indre superpower.
Spillene kan efterfølgende lånes til videre brug i klassen – efter aftale med søvnkonsulenten.
8. årgang: Sov godt – En genvej til bedre trivsel
Søvnforløb med eksperiment
I søvnforløbet får eleverne forskningsbaseret viden om søvnens betydning og konkrete råd til at forbedre deres søvn- og skærmvaner. Forløbet kombinerer faglig indsigt med praktisk afprøvning, så eleverne både lærer om søvn og mærker på egen krop, hvad god søvn gør ved energi og trivsel.
Forløbet består af tre dele:
- Introduktion – undervisning med dialog og øvelser (90 minutter)
Klassen får viden om søvnens kognitive og fysiologiske betydning, og hvordan ungdomslivet – med lektier, sociale medier og fritidsjob – ofte udfordrer en god døgnrytme og søvnen. Eleverne introduceres til strategier og værktøjer, der kan hjælpe dem med at sove bedre. Forløbet lægger vægt på, hvordan de selv kan tage kontrol over deres søvnvaner. - Søvneksperiment (1 uge)
I den efterfølgende uge prøver eleverne at omsætte deres nye viden i praksis. De får to enkle, men effektive opgaver:
- Ligge i sengen i minimum 8,5 timer hver nat
- Lægge mobilen væk én time før sengetid. - Opsamling – undervisning med dialog og øvelser (45 minutter)
Når ugen er gået, samles der op i klassen. Her ser man på resultaterne, taler om erfaringer og drøfter, hvordan gode søvnvaner kan fastholdes i en travl ungdomshverdag.
9. årgang: Søvn – din bedste ven op til eksamen
Søvnforløb med fokus på redskaber til eksamensperioden
I forløbet bygger vi videre på den viden eleverne har fået i søvnforløbet Sov godt – En genvej til bedre trivsel og krydrer det med viden og redskaber fra mindfulnessforløbet Bliv ven med din hjerne.
Eleverne får konkrete råd og redskaber til at fastholde de gode søvn- og skærmvaner samt håndtere stressede situationer i forbindelse med eksamensperioden. Forløbet kombinerer faglig indsigt med praktisk afprøvning, så eleverne både lærer om søvn og åndedræt og mærker på egen krop, hvad god søvn og et roligt åndedræt gør ved koncentration og præstation.
Forløbet består af tre dele:
- Introduktion – undervisning med dialog og øvelser (90 minutter):
Klassen får viden om søvnens kognitive og fysiologiske betydning, og hvordan ungdomslivet - med lektier, sociale medier og fritidsjob - ofte udfordrer en god døgnrytme og søvnen.
Eleverne introduceres til strategier og værktøjer, der kan hjælpe dem med at sove bedre. Forløbet lægger vægt på, hvordan de selv kan tage kontrol over deres søvnvaner. - Træning i klassen (ca. 3 uger):
I de efterfølgende tre uger prøver eleverne i samarbejde med læren i klassen at omsætte deres nye viden i praksis. De skal sammen afprøve øvelser med tilhørende refleksioner i klassen 3-4 gange af 20-30 minutters varighed. - Opsamling – undervisning med dialog og øvelser (45 minutter):
Når de tre uger er gået, samles der op i klassen. Her ser man på resultaterne, taler om erfaringer og drøfter, hvordan fokus på åndedrættet og gode søvnvaner kan fastholdes i den forestående eksamensperiode.
10. årgang
Søvnforløb med eksperiment:
I søvnforløbet får eleverne forskningsbaseret viden om søvnens betydning og konkrete råd til at forbedre deres søvn- og skærmvaner. Forløbet kombinerer faglig indsigt med praktisk afprøvning, så eleverne både lærer om søvn og mærker på egen krop, hvad god søvn gør ved energi og trivsel.
Forløbet består af tre dele:
1. Introduktion – undervisning med dialog og øvelser (90 minutter):
Klassen får viden om søvnens kognitive og fysiologiske betydning, og hvordan ungdomslivet – med lektier, sociale medier og fritidsjob – ofte udfordrer en god døgnrytme og søvnen. Eleverne introduceres til strategier og værktøjer, der kan hjælpe dem med at sove bedre. Forløbet lægger vægt på, hvordan de selv kan tage kontrol over deres søvnvaner.
2. Søvneksperiment (1 uge):
I den efterfølgende uge prøver eleverne at omsætte deres nye viden i praksis. De får to enkle, men effektive opgaver:
- Lægge sig i sengen i minimum 8,5 timer hver nat
- Lægge mobilen væk én time før sengetid.
3. Opsamling – undervisning med dialog og øvelser (45 minutter):
Når ugen er gået, samles der op i klassen. Her ser man på resultaterne, taler om erfaringer og drøfter, hvordan gode søvnvaner kan fastholdes i en travl ungdomshverdag.
Udskolingshuset
I Udskolingshuset udbydes tre forskellige workshops om søvn for elever og deres lærer. I kan læse mere om de enkelte workshop i katalog for skoleåret her: UDSKOLINGSHUSET. Ønsker med booking af workshops sendes til Amanda Lundberg Kelly: AUK@gentofte.dk
Udskolingshuset
Ønsker med booking af workshops sendes til Amanda Lundberg Kelly: AUK@gentofte.dk