Vision og strategi for folkeskolerne
Vision for skole: Dannelse til livet og verden
Dannelse til livet og verden – sammen skaber vi et godt skoleliv med fællesskab og fordybelse. Sådan lyder overliggeren for vores vision for folkeskolerne i Gentofte Kommune.
Vi vil sætte retning for vores skoler, så vi fremmer elevernes evner til at indgå i og opleve udvikling i fællesskaber. Skoler, hvor eleverne har indflydelse og sammen vender sig mod verden – det fælles tredje, der ligger uden for dem selv.
Fire pejlemærker sætter retningen for at virkeliggøre vores vision for folkeskolerne i praksis:
- En ambitiøs verdensvendt skole
- Elevindflydelse i trygge rammer
- Fællesskaber løfter
- Stærke samarbejder mellem skole og forældre
Visionen hviler på fælles værdier for vores folkeskoler og dagtilbud i Gentofte Kommune for at sikre kontinuitet igennem et godt børne- og ungeliv i Gentofte Kommune.
Det er værdier som samhørighed, selvværd, livsmod, livsmestring, fordybelse og kreativitet for alle børn.
Strategi: Synlig læring
Synlig læring er Gentofte Kommunes strategi for læring, hvor:
- læring og udvikling ses i barnets perspektiv.
- børnene støttes i at tage aktivt del i egen læring.
- læring og det systematiske arbejde med at lære indgår i alle aktiviteter.
En præmis er, at børn og unge bliver mere motiverede og får øget indflydelse på læring, når de hjælpes til fortsat at arbejde med:
- Hvor er jeg?
- Hvor skal jeg hen?
- Hvad er så mine næste skridt?
Vi udvikler Synlig læring sammen med skoler i Gladsaxe og Rudersdal.
Læs mere om Synlig Læring og samarbejdet på siden:
Strategi: Fællesskaber med forskellighed
Udvikling af fællesskaber er i fokus i Gentofte Kommune. Fællesskaber, hvor børn og unge oplever glæden ved at deltage. Fællesskaber med forskellighed, og fællesskaber der giver børn en oplevelse af at blive mødt.
’Strategi for fællesskaber for børn og unge i Gentofte Kommune’ anviser en tydelig, fælles retning for fællesskaber i dagtilbud, skole og sociale institutioner.
Gentofte Kommune har arbejdet systematisk med fællesskaber i en årrække. Og fællesskab indgår som gennemgående tema i visionerne ’Tryghed, leg og læring – Børn forandrer verden’ og ’Læring uden grænser’ og i ’Ledetråde for det gode ungeliv’.
Læs mere:
Strategi for fællesskaber for børn og unge
Tiltag: Fremtidens udskoling
Fremtidens udskoling skal motivere eleverne på de ældste klassetrin og gøre dem klar til den digitale verden, de allerede er en del af.
I Fremtidens udskoling udforsker og skaber eleverne i samspil med omverdenen. De kan udvikle sig og være sig selv i stærke fællesskaber, og de får erfaringer med, at det at fejle er en del af at mestre noget.”
Læs mere: