Persondata i Jobcenter og Ydelsescenter
Sådan behandler vi dine personoplysninger i Jobcenter Gentofte og Ydelsescenteret ved Gentofte Kommune
Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give dig en række oplysninger, når vi behandler oplysninger om dig – uanset om du selv har givet os oplysningerne, eller om oplysningerne stammer fra andre.
Gentofte Kommune er dataansvarlig
Gentofte Kommune, Borger, Erhverv, Beskæftigelse og Integration, er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig.
Vores kontaktoplysninger er:
Gentofte Kommune
Borger, Erhverv, Beskæftigelse og Integration
Jobcenter Gentofte
Maltegårdsvej 1
2920 Charlottenlund
CVR-nr.: 19438414
Telefon: 39 98 68 00
Gentofte Kommune
Borger, Erhverv, Beskæftigelse og Integration
Ydelsescenteret ved Gentofte Kommune
Bernstorffsvej 161
2920 Charlottenlund
CVR-nr.: 19438414
Telefon: 39 98 62 00
Skriv til os via Digital Post
Skriv "Jobcenter" eller "Ydelsescenter" i emnefeltet.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har generelle spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver via mail: databeskyttelse@gentofte.dk
Hvis du har spørgsmål til den konkrete sag, så skal du kontakte den afdeling, der behandler sagen.
Indeholder din henvendelse personfølsomme oplysninger? Så Skriv til os via Digital Post
Skriv ”Databeskyttelse” i emnefeltet.
Du kan også henvende dig på telefon: 39 98 01 15
Formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler personoplysninger for at muliggøre og understøtte den kommunale myndighedsudøvelse på ydelsesområdet samt beskæftigelsesområdet.
Formålet med at behandle dine personoplysninger er at kunne behandle din henvendelse eller din sag inden for Jobcentrets og Ydelsescentrets fagområder:
Behandle din ansøgning om sociale ydelser, herunder kontanthjælp, sygedagpenge, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, ledighedsydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp, ressourceforløb eller pensionsydelse,
- Foretage lovpligtige opfølgninger på bevillinger, indsatser og foranstaltninger.
- Træffe afgørelse på baggrund af ansøgninger rejst af dig eller som følge af retskrav.
- Behandle din sag med henblik på afklarings- og ressourceforløb.
- Afdække og iværksætte indsatser som kan bringe dig tættere på arbejdsmarkedet.
- Afdække og iværksætte indsatser som kan afdække din erhvervsevne.
- Behandle klager over afgørelser.
- Behandling og besvarelse af anmodninger om aktindsigt (forvaltningsloven, offentlighedsloven og sundhedsloven).
- Forskning eller statistik af væsentlig samfundsmæssig betydning (lov om Danmarks Statistik § 6, Databeskyttelseslovens § 10.
- Dine oplysninger vil i anonymiseret form indgå i kommunens ledelses- og afrapporteringsstatistik.
Vi behandler desuden oplysningerne ud fra databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra e (behandlingen henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt) og artikel 9, stk. 2, litra f (retskrav) og h (ydelse af social- og sundhedsomsorg eller -behandling eller forvaltning af social og sundhedsomsorg og -tjenester på grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret) samt behandling af oplysninger om cpr. nummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Vi overfører personoplysninger til arkiv i det omfang det følger af reglerne i arkivlovgivningen, jf. databeskyttelsesloven §14.
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige personoplysninger: Kontaktoplysninger (Fx navn, adresse, telefonnummer, e-mail), indkomstforhold, og forbrugsoplysninger, betalingsoplysninger, ansættelsesforhold.
- Fortrolige oplysninger: Fx, dit CPR-nummer, samt boligmæssige, familieforhold og sociale forhold mv.
- Følsomme personoplysninger: Helbredsoplysninger og race og etnisk oprindelse.
Videoovervågning
I en række af kommunens bygninger og idrætsanlæg bliver der foretaget videoovervågning.
Videoovervågningen sker for at forebygge kriminalitet og øge trygheden for de personer, der færdes i det overvågede område. Der er opsat skiltning i henhold til tv-overvågningslovens regler, der gør opmærksom på, at der sker videoovervågning.
Læs mere om, hvilke steder kommunen foretager videoovervågning, og hvordan kommunen behandler personoplysninger ifm. videoovervågning.
Hvor får vi oplysningerne fra?
Personoplysningerne modtager vi enten fra dig selv, andre afdelinger i Gentofte Kommune, andre offentlige myndigheder og offentlige registre, privatpraktiserende læger og andre sundhedspersoner, offentlige eller private arbejdsgivere, samt øvrige samarbejdspartnere, herunder boligselskaber og A-kasser.
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver dine personoplysninger til følgende modtagere, hvis det er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver og myndighedsarbejde:
- Dig selv og din evt. partsrepræsentant / bisidder/værge
- Eksterne leverandører i beskæftigelsesindsatsen
- Andre relevante afdelinger i Gentofte Kommune,
- Region Hovedstaden
- Læger og andre sundhedspersoner
- Private og offentlige arbejdsgivere
- Andre offentlige myndigheder, fx Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Udlændingestyrelsen, Udbetaling Danmark, ATP mfl.
- Leverandør til Skadesagsbehandling
- Forsikringsselskaber
- Boligselskaber
- Uddannelsessted
- A-kasse
- SKAT
- Rådgivere og databehandler, fx Schultz Fasit, Tolkeservice, Dansk Flygtningehjælp, mfl.
Kommunens eksterne revision - Behandling og besvarelse af anmodninger om aktindsigt (forvaltningsloven, offentlighedsloven og sundhedsloven)
- Forskning eller statistik af væsentlig samfundsmæssig betydning (lov om Danmarks Statistik § 6, Databeskyttelseslovens § 10 og Sundhedslovens § 46).
Opbevaring af dine personoplysninger
Gentofte Kommune opbevarer dine oplysninger, indtil de skal arkiveres eller kasseres efter reglerne i arkivloven, eller i øvrigt kun så længe de er nødvendige til de(t) formål, hvortil oplysningerne behandles.
Opbevaringsperioden er normalt 5 år fra afslutningen af sagen, idet der kan være enkelte sagsområder med kortere eller længere opbevaringsperiode.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte os.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræder.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger.
Læs om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.