Persondata i Børn og Familie
Underretning om behandling af personoplysninger
I forbindelse med din henvendelse, ansøgning eller anmeldelse til Børn og Familie, har du givet en række personoplysninger til os. Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Vi skal give dig følgende oplysninger:
- Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
- Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
- Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
- Kategorier af personoplysninger
- Modtagere eller kategorier af modtagere
- Opbevaring af dine personoplysninger
- Dine rettigheder
- Klage til Datatilsynet
Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Gentofte Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig og dit barn.
Vores kontakt oplysninger er:
Gentofte Kommune
Børn og Familie
Bernstorffsvej 161
2920 Charlottenlund
Telefon: 51 84 22 89
E-mail: gentofte@gentofte.dk
Brug digital post, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. I emnefeltet skrives ”Børn og Familie”.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har generelle spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver Niclas Wildfang Andersen.
Du kan kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver via e-mail: databeskyttelse@gentofte.dk.
Brug Digital Post (angiv ”databeskyttelse” i emnefeltet), hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger.
Du kan også henvende dig telefonisk på 39 98 01 15.
Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Gentofte Kommunes hjemmeside.
Formålene med og retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger
Formålet med behandlingen personoplysninger er at undersøge, om du eller dit barn har behov for rådgivning, hjælp og støtte og i givet fald hvilken indsats der er behov for.
Når vi opretter en børnesag, sker det på barnets cpr.nr. (personnummer) – eller moderens, hvis der er tale om et ufødt barn. Vi opretter eksempelvis en børnesag, hvis du som forælder selv henvender dig og søger støtte, eller hvis vi modtager en underretning fra en person eller institution, der er bekymret for dit barns trivsel og udvikling. Vi opretter ligeledes en sag hvis vi informeres om at dit barn er blevet diagnosticeret og har behov for støtte.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine og dit barns personoplysninger følger af:
- Barnets lov
- Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven).
Når vi i en børnesag – med eller uden samtykke – indhenter oplysninger, for eksempel til brug for en børnefaglig undersøgelse (jf. § 20 i barnets lov), sker det med grundlag i retssikkerhedslovens § 11 a og § 11 c.
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (almindelige personoplysninger), artikel 9, stk. 2, litra f (følsomme personoplysninger) og artikel 10 (straffedomme og lovovertrædelser), idet behandlingen er nødvendig for, at vi kan udføre vores opgaver som offentlig myndighed.
- Databeskyttelsesloven § 11, stk. 1 ifm. behandling af oplysninger om cpr-numre.
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger, herunder fortrolige oplysninger:
Navn, kontaktoplysninger, økonomiske forhold, skole- og klassetilhørsforhold, cpr.nr., resultater af faglige tests, oplysninger om barnets udvikling og trivsel, familieforhold og sociale forhold. Der kan blive benyttet videooptagelser ifm. undersøgelser og udredninger af, hvilke støttende tilbud og beskyttende foranstaltninger, der er relevante at iværksætte.
- Følsomme oplysninger:
Helbredsoplysninger, oplysninger om politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, race og etnisk oprindelse, seksuelle forhold og seksuel orientering.
- Oplysninger om strafbare forhold:
Oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser, herunder oplysninger om tilhold (forfølgelse, chikane eller stalking)
Videoovervågning
I en række af kommunens ejendomme bliver foretaget videoovervågning. Videoovervågningen sker for at forebygge kriminalitet og øge trygheden for de personer, der færdes i det overvågede område. Der er opsat skiltning iht. tv-overvågningslovens regler, der gør opmærksom på, at der sker videoovervågning. På kommunens hjemmeside kan du læse mere om, hvilke steder kommunen foretager videoovervågning og hvordan kommunen behandler personoplysninger: Videoovervågning - Gentofte Kommune.
Hvor dine personoplysninger stammer fra
Som led i behandlingen af en børnesag behandler vi:
• Personoplysninger, du selv giver os
• Personoplysninger, vi modtager eller indhenter fra andre.
Det kan fx være oplysninger fra familiemedlemmer eller andre personer med kendskab til dig og dit barn, andre dele af Gentofte Kommune, andre kommuner, dagtilbud, skoler, plejefamilier, opholdssteder, døgninstitutioner, krisecentre, behandlingssteder, socialtilsynet, sundhedspersoner, politiet, fogedretten samt samarbejdspartnere.
Det gør vi kun, hvis det er et nødvendigt og sagligt led i sagsbehandlingen. Hvis dit samtykke er nødvendigt, indhenter vi dette inden. I en række tilfælde kan vi modtage eller indhente oplysninger uden dit samtykke.
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver dine personoplysninger til følgende modtagere, hvis det er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver og myndighedsarbejde:
- Andre dele af Gentofte Kommune, fx dagtilbud, skoler eller Social og Sundhed ifm. overgang fra barn til voksen.
Opbevaring af dine personoplysninger
Vi behandler personoplysninger om dig og dit barn, så længe vi har et lovligt og sagligt formål. Det vil der for eksempel være, så længe vi samarbejder med dig eller dit barn eller I modtager ydelser eller indsatser fra familieafdelingen.
Hvor længe vi opbevarer dine personoplysninger afhænger af, hvor lang tid vi har brug for dine personoplysninger for at kunne varetage vores myndighedsopgaver. Når vi ikke har brug for dine oplysninger længere, afsluttes den sag, oplysningerne indgår i. Oplysningerne vil efter en vis periode enten blive slettet eller blive bevaret og overført til Gentofte Digitalarkiv. De fleste sager af vores sager bevares.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte os (se kontakt oplysninger under punktet 'Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?')
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræder.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på:
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder Datatilsynets kontakt oplysninger på: