Persondata i Tandplejen
Underretning om behandling af personoplysninger
I forbindelse med din henvendelse til Tandplejen, har du givet en række personoplysninger til os. Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Vi skal give dig følgende oplysninger:
- Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
- Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
- Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
- Kategorier af personoplysninger
- Modtagere eller kategorier af modtagere
- Opbevaring af dine personoplysninger
- Dine rettigheder
- Klage til Datatilsynet
Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Gentofte Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig og dit barn.
Vores kontakt oplysninger er:
Gentofte Kommune Tandpleje
Grønnevænge 12
2920 Charlottenlund
Telefon: 39 98 43 00
E-mail: tandpleje@gentofte.dk
Brug digital post, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. I emnefeltet skrives ”Tandpleje”.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har generelle spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver Niclas Wildfang Andersen.
Du kan kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver via e-mail: databeskyttelse@gentofte.dk.
Brug Digital Post (angiv ”databeskyttelse” i emnefeltet), hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. Du kan også henvende dig telefonisk på 39 98 01 15.
Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Gentofte Kommunes hjemmeside.
Formålene med og retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger
Gentofte Kommune behandler personoplysninger om dig i forbindelse med din tilknytning til Tandplejen, ligesom Tandplejen behandler oplysninger om dine børn i forbindelse med dine børns tilknytning til børnetandplejen. Tandplejen tilbyder tandundersøgelser og forebyggende tiltag samt tandbehandlinger, der følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, retningslinjer og regler.
Tandplejen behandler derudover personoplysninger til administrative formål som for eksempel ved udarbejdelse af statistikker, ledelsesinformation, regnskaber og budgetter.
Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysninger følger af:
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra f, idet behandlingen er nødvendig af hensyn til offentlig myndighedsudøvelse.
- Databeskyttelsesloven § 11, stk. 1 ifm. behandling af oplysninger om cpr-numre.
- Sundhedsloven §127-135
Kategorier af personoplysninger
Til brug for tandpleje, vil kommunen behandle almindelige personoplysninger som navn, adresse, telefonnummer og CPR-nummer og følsomme oplysninger som helbredsforhold.
Hvor dine personoplysninger stammer fra
- Dig selv og evt. din partner (forældremyndighedsindehaverne) og dit barn.
- Det Centrale Personregister (CPR).
- Det Fælles Medicin Kort (FMK), hvor det er relevant.
- Andre kommuner, hvor det er relevant.
- andre fagområder i kommunen.
- andre myndigheder eller fælles registre, hvis vi har behov for og hjemmel til at indhente yderligere oplysninger.
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver personoplysninger til følgende modtagere, hvis det er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver og myndighedsarbejde:
- Fagkonsulenter i PPR, sundhedsplejen mfl. i Gentofte Kommune.
- Andre kommuner og andre offentlige myndigheder
- Danmarks statistik og Sundhedsstyrelsen mhp. statistik i det landsdækkende Sundhedsstyrelsens Centrale Odontologiske Register (SCOR).
- Databehandlere og systemleverandører der på kommunens vegne behandler oplysningerne f.eks. TK2 (tandlægejournalsystem), Al dente (tandlægejournalsystem), Romexis (røntgensystem).
- Vi kan i henhold til forvaltningsloven eller offentlighedsloven være forpligtet til at udlevere oplysninger som led i besvarelsen af aktindsigtsanmodninger.
Opbevaring af dine personoplysninger
Vi opbevarer personoplysningerne så længe de er nødvendige for, at vi kan udføre vores opgaver.
Dette vil som udgangspunkt sige indtil 10 år efter, at borgeren har fået foretaget ændringer i sin tandlægejournal jf. journalføringsloven. Oplysningerne arkiveres eller kasseres herefter i henhold til reglerne i arkivloven.
På enkelte områder kan der være en kortere eller en længere slettefrist:
- Længere slettefrist kan forekomme, hvis det er nødvendigt for løsningen af vores opgaver.
- Kortere slettefrist kan forekomme i forbindelse med for eksempel tv-overvågning, hvor vi følger tv-overvågningslovens regel om, at optagelserne som udgangspunkt skal slettes senest efter 30 dage.
Dine rettigheder
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Ret til berigtigelse (rettelse)
Ret til sletning
Ret til begrænsning af behandling
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på
www.datatilsynet.dk
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på: