Persondata i Familiens Hus
Underretning om behandling af personoplysninger
I forbindelse med din henvendelse, ansøgning eller anmeldelse til Familiens Hus, har du givet en række personoplysninger til os. Efter databeskyttelsesforordningen skal vi give dig en række oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Vi skal give dig følgende oplysninger:
- Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
- Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
- Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
- Kategorier af personoplysninger
- Modtagere eller kategorier af modtagere
- Opbevaring af dine personoplysninger
- Dine rettigheder
- Klage til Datatilsynet
Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Gentofte Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig og dit barn.
Vores kontakt oplysninger er:
Familiens Hus
Gentofte Kommune
Tranegårdsvej 77
2900 Hellerup
Daglig leder Kristina Eriksen
Telefon: 29 67 61 08
E-mail: keri@gentofte.dk
Brug digital post, hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. I emnefeltet skrives ”Familiens Hus”.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har generelle spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver Niclas Wildfang Andersen.
Du kan kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver via e-mail: databeskyttelse@gentofte.dk.
Brug Digital Post (angiv ”databeskyttelse” i emnefeltet), hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger. Du kan også henvende dig telefonisk på 39 98 01 15.
Du kan læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle på Gentofte Kommunes hjemmeside.
Formålene med og retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger
Familiens Hus behandler personoplysninger i forbindelse med, at vi yder rådgivning, behandling samt praktisk og pædagogisk støtte til børn samt deres forældre og søskende.
Familiens Hus’ tilbud omfatter individuelle indsatser til børnene, indsatser til understøttelse og udvikling af forældreskaber samt udvikling af relationer og dynamikker i familierne.
Familiens Hus har fokus på at styrke børnenes trivsel og forudsætninger for deltagelse i et godt skole- og fritidsliv samt at understøtte forældrene i at varetage omsorg og udviklingsstøtte til børnene.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine og dit barns personoplysninger følger af:
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra f, idet behandlingen er nødvendig af hensyn til offentlig myndighedsudøvelse.
- Databeskyttelsesloven § 11, stk. 1 ifm. behandling af oplysninger om cpr-numre.
- Barnets lov § 32
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig og dit barn:
- Almindelige oplysninger, herunder fortrolige oplysninger:
Navn, adresse, kontaktoplysninger, cpr-numre på børn og forældre, oplysninger om sociale forhold, barnets tilknytning til skole og GFO/klub, fotos og video.
- Følsomme oplysninger:
Helbredsoplysninger på barnet og forældrene.
Hvor dine personoplysninger stammer fra
Vi modtager dine og dit barns personoplysninger fra:
- Dig selv og evt. din partner (forældremyndighedsindehaverne) og dit barn.
- Andre fagområder i kommunen, herunder dagtilbud, skole, GFO/klub, Familie og Sundhed og eventuelt voksenområdet
- Sundhedsvæsenet, hvis vi har behov for og hjemmel til at indhente yderligere oplysninger.
- andre private aktører, som I har fået støtte fra tidligere
Modtagere eller kategorier af modtagere
Familiens Hus videregiver dine personoplysninger til følgende modtagere, hvis det er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver og myndighedsarbejde:
- Fagområder i kommunen, herunder dagtilbud, skole, GFO/klub, Familie og Sundhed og eventuelt voksenområdet
- Sundhedsvæsenet
- andre private aktører, som Familiens Hus samarbejder med
- Databehandlere og systemleverandører der på kommunens vegne behandler oplysningerne
- Vi kan i henhold til forvaltningsloven eller offentlighedsloven være forpligtet til at udlevere oplysninger som led i besvarelsen af aktindsigtsanmodninger.
Opbevaring af dine personoplysninger
Vi opbevarer personoplysningerne så længe de er nødvendige for, at vi kan udføre vores opgaver.
Dette vil som udgangspunkt sige 5 år efter afslutningen af en sag, hvori personoplysningerne indgår. Oplysningerne arkiveres eller kasseres herefter i henhold til reglerne i arkivloven.
I særlige tilfælde kan der være en kortere eller en længere slettefrist, hvis det er nødvendigt for løsningen af vores opgaver.
Dine rettigheder
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Ret til berigtigelse (rettelse)
Ret til sletning
Ret til begrænsning af behandling
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på
www.datatilsynet.dk
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på: