Vejledning til komponenter
Sådan gør du
Læs om accordion-komponenten og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du en accordion
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Accordion” i oversigten over komponenter.
- Udfyld feltet ”Titel” (obligatorisk), som er den titel, der vises over accordion-teksterne. Brug fx titlen 'Spørgsmål og svar', hvis du bruger accordionen til at lave en FAQ.
- Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje et accordion element.
- Udfyld feltet ”Titel” (obligatorisk). Skriv fx titlen som et spørgsmål, hvis du bruger accordionen til at lave en FAQ.
- Tilføj din tekst i feltet ”Indhold”. Kopierer du tekst fra Word, skal du indsætte den i notesblok først, eller at højreklikke og vælge ”Indsæt som almindelig tekst”, når du indsætter teksten. Ellers kan der komme forkert formatering med.
- Hvis du vil indsætte en overskrift i tekstfeltet i accordion elementet, skal du markere teksten til overskriften og vælge H4 under ”Formater”.
- Hvis du vil indsætte et link, skal du skrive en sigende og dækkende linktekst, markere linkteksten og klikke på linkikonet. Tilføj et link til en intern side ved at vælge siden via træstrukturen. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst og navigere dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Hvis du vil indsætte en punktopstilling, skal du bruge Umbracos indbyggede funktion til at lave punktopstillinger.
- Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje flere accordion elementer i komponenten. Hold antallet af accordion elementer på max 10-15, så det er overskueligt for læserne.
- Hvis du vil slette et accordion element, klikker du på papirkurven ud for elementet.
- Tryk på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Se også:
Læs om banner-komponenten og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du et banner
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Banner” i oversigten over komponenter.
- Udfyld feltet ”Titel” (obligatorisk) og feltet ”Manchet”.
- Indsæt et link i feltet "Link". Tilføj et link til en intern side i Umbraco ved at vælge siden via træstrukturen. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst, naviger dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet, marker dokumentet og klik på ”Vælg”. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Vælg en baggrundsfarve i feltet ”Farvetema (intelligent)”.
- Klik evt. på + for at indsætte et billede i feltet ”Billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter et banner
Læs om billedgalleriet og se eksempler på, hvordan du kan bruge det
Sådan opretter og redigerer du et billedgalleri
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Billedgalleri” i oversigten over komponenter.
- Udfyld eventuelt feltet ”Titel” med en titel, der vises over billederne i billedgalleriet.
- Klik på ”Item 1” og klik på ’+’ ikonet for at tilføje et billede. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet.
Tilføj eventuelt en billedtekst og en billedkilde. - Klik på ”Item 2” m.v. for at tilføje flere billeder. Klik på "Tilføj indhold" for at tilføje flere end 4 billeder (billedgalleriet fungerer bedst med 6-50 billeder).
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Læs om billedslideren og se eksempler på, hvordan du kan bruge det
Sådan opretter og redigerer du billedslideren
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Billedslider” i oversigten over komponenter.
- Tilføj evt. en titel, der vises over billederne i billedslideren i feltet ”Titel”.
- Klik på "Medie med byline" og klik på ’+’ ikonet for at tilføje et billede.
- Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet.
- Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Udfyld en undertekst til billedet i feltet ”Medie tekst”.
- Hvis du har flere billeder end de tre forudindsatte medieelementer, klikker du på "Tilføj indhold" for at tilføje flere.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter en billedslider
Læs om bokslisten og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du bokslisten
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Boksliste” i oversigten over komponenter.
- Udfyld evt. feltet ”Titel” med en titel, der vises over boksene i bokslisten.
- Klik på ”Tilføj” i feltet ”Kilde sider” og vælg via sidetræet, hvilke interne sider på sitet der skal vises i bokslisten. Hvis bokslisten skal vise alle undersider til en side, indsætter du linket til den relevante, overordnede side i ”Kilde sider” og sætter flueben i ”Vis børn” (børn = undersider). Hvis bokslisten skal vise udvalgte sider, eller sider der er placeret forskellige sider på sitet, klikker du på ”Tilføj” og tilføjer links til de specifikke sider enkeltvis.
- Klik evt. på ”Tilføj” i feltet ”Se mere link” for at indsætte et link til en intern side, der vises over boksene i bokslisten sammen med titlen.
- Hvis du kun vil vise et begrænset antal bokse i bokslisten, skal du angive i feltet ”Side størrelse”, hvor mange bokse du vil have vist, og du kan aktivere feltet ”Vis paginering”, så brugeren kan klikke på pagineringen (1-2-3 osv.) for at få vist de øvrige bokse i bokslisten.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne på siden, hvor du har indsat bokslisten.
- Hvis du vil have billeder på boksene i bokslisten, skal du tilføje billederne på de forskellige sider der vises i bokslisten. Det gør du i Hero i feltet ”Liste billede”. Klik på ’+’ ikonet for at tilføje et billede. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne på siden.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter en boksliste
Læs om CTA-listen og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du CTA-listen
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”CTA-liste” i oversigten over komponenter
- Udfyld feltet ”Titel” (obligatorisk) med en titel, der vises over CTA-boksene.
- Klik på "Tilføj indhold" for at tilføje en CTA-boks.
- Udfyld feltet ”Titel” for at give CTA-boksen en titel.
- Udfyld feltet ”Manchet” med en kort beskrivelse af, hvad brugeren får ud af at klikke på CTA-boksen.
- Tilføj et link ved at klikke på ”Tilføj” i feltet ”Link”. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til en intern side i Umbraco ved at vælge siden via træstrukturen. Eller tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst, naviger dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet, marker dokumentet og klik på ”Vælg”. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje flere CTA-bokse, hvis du ønsker det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter en CTA-liste
OBS: Det er obligatorisk at tilføje et link på alle CTA-bokse. Hvis du har glemt at tilføje et link, kan du ikke gemme siden, og du får en fejlbesked. Så skal du enten indsætte linket eller slette CTA-boksen.
Læs om dokumentlisten og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du dokumentlisten
- Klik på 'Tilføj Indhold' i feltet 'Komponenter'
- Vælg 'Dokumentliste' i oversigten over komponenter
- Udfyld feltet Titel (obligatorisk), som er den titel, der vises oven over dokumenterne
- Klik på ’+’ ikonet for at tilføje et pdf-dokument
- Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet
- Klik på det dokument, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis dokumentet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt dokument i mediearkivet. Husk at dokumentet skal være en webtilgængelig pdf, når du uploader det i Umbraco.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter en dokumentliste
Læs om guide-komponenten og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du en guide
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Guide” i oversigten over komponenter.
- Udfyld eventuelt feltet ”Titel”, som vises øverst over de klikbare afsnit i guiden.
- Udfyld ”Titel” i den øverste tekst-sektion. Den bliver også klikbar i ankerlink-navigationen.
- Tilføj din tekst i feltet ”Tekst”. Kopierer du tekst fra Word, skal du indsætte den i notesblok først, eller at højreklikke og vælge ”Indsæt som almindelig tekst”, når du indsætter teksten. Ellers kan der komme forkert formatering med.
- Hvis du vil indsætte en overskrift i tekstfeltet i guiden, skal du markere teksten til overskriften og vælge H4 under ”Formater”.
- Hvis du vil indsætte et link, skal du skrive en sigende og dækkende linktekst, markere linkteksten og klikke på linkikonet. Tilføj et link til en intern side ved at vælge siden via træstrukturen. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst og navigere dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Hvis du vil indsætte en punktopstilling, skal du bruge Umbracos indbyggede funktion til at lave punktopstillinger.
- Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje flere tekst-sektioner.
- Som udgangspunkt vises den klikbare ankerlink-menu med streger. Klik på "Vis som proces", hvis den skal vises med tal (1-2-3).
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Læs om faktaboksen og se eksempler på, hvordan du kan bruge den
Sådan opretter og redigerer du en faktaboks
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Faktaboks” i oversigten over komponenter.
- Udfyld evt. en titel til faktaboksen i feltet ”Titel” (valgfrit).
- Vælg en farve til faktaboksen i feltet ”Baggrundsfarve (intelligent)”.
- Tilføj tekst i feltet ”Indhold”. Kopierer du tekst fra Word, skal du indsætte den i notesblok først eller højreklikke og vælge ”Indsæt som almindelig tekst”, når du indsætter teksten i indholdsfeltet. Ellers kan der komme forkert formatering med.
- Hvis du vil sætte teksten i op i to kolonner, skal du klikke på ”Insert macro” (det lille tandhjul i editoren *) og vælge ”2 kolonner”. For hver kolonne kan du tilføje en titel, tekst og to link-knapper. Tilføj ændringerne ved at klikke på ”Indsend”.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter en faktaboks
NB: Faktabokse kan også indsættes i et almindeligt indholdsfelt eller i en accordion eller en guide. Du kan indsætte faktaboksen ved at klikke på ikonet "Insert macro" i komponenten, hvorefter der åbner sig en boks, hvor du kan indsætte din tekst enten i én eller i to kolonner.
Læs om fokusfeltet og se eksempler på, hvordan du kan bruge det
Sådan opretter og redigerer du et fokusfelt
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Fokusfelt” i oversigten over komponenter.
- Udfyld eventuelt feltet ”Titel”, som vises over elementerne i fokusfeltet.
- Klik på det øverste ”Teaser element” og udfyld ”Titel” og ”Manchet”.
- Indsæt eventuelt et billede i teaser-elementet ved at ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet i mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Indsæt et link i teaser-elementet ved at klikke på ”Tilføj” i feltet ”Link” og indsæt et link til en intern side, et dokument eller en ekstern side via linkeditoren.
- Indsæt en video i teaser-elementet ved at indsætte en embedkode fra Dreambroker i feltet ”Video i iframe”.
- Hvis du vil tilføje flere teaser-elementer, klikker du på ”Tilføj indhold”.
- Hvis du vil tilføje et link, som vises øverst sammen med titlen på fokusfeltet, klikker du på ”Tilføj” i feltet ”Læs mere link” og tilføjer et link via linkeditoren.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Læs om indholdsfeltet og se eksempler på, hvordan du kan bruge det
Sådan opretter og redigerer du et indholdsfelt
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Indholdsfelt (rich text)” i oversigten over komponenter.
- Udfyld eventuelt en titel i feltet ”Titel” (valgfrit). Titlen bliver vist til venstre for dit indholdsfelt.
- Tilføj indhold i feltet ”Indhold” (obligatorisk). Kopierer du tekst fra Word, skal du huske at rense teksten i notesblok først, eller at højreklikke og vælge ”Indsæt som almindelig tekst”, når du indsætter teksten. Ellers kan der komme forkert formatering med.
- Hvis du vil indsætte en overskrift i tekstfeltet i accordion elementet, skal du markere teksten til overskriften og vælge H3 under ”Formater”.
- Hvis du vil indsætte et link, skal du skrive en sigende og dækkende linktekst, markere linkteksten og klikke på linkikonet. Tilføj et link til en intern side ved at vælge siden via træstrukturen. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst og navigere dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Hvis du vil indsætte en punktopstilling, skal du bruge Umbracos indbyggede funktion til at lave punktopstillinger.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Læs om nyhedsfeedet og se eksempler på, hvordan du kan bruge det
Sådan opretter og redigerer du et nyhedsfeed
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Nyhedsfeed” i oversigten over komponenter.
- Udfyld feltet ”Titel” med en titel som vises over nyhederne i nyhedsfeedet.
- Klik på ”Tilføj listeside” for at vælge, hvilken nyhedsliste der skal bruges til at vise nyheder i nyhedsfeedet.
Fold sidetræet for sitet ud og klik på den relevante nyhedsliste. - Hvis der er oprettet tags til nyhedslisten, kan du i feltet ”Tags” vælge om nyheder med alle eller udvalgte tags skal vise i nyhedsfeedet.
- Klik på ”Tilføj” i feltet ”Link til flere nyheder”, hvis du vil tilføje et link i nyhedsfeedet, så brugerne kan klikke videre til siden med den relevante nyhedsliste. Fold sidetræet for sitet ud, klik på den nyhedsliste du vil linke til og tilføj en titel til linket i feltet ”Link titel”. Klik på ”Indsend” for at indsætte linket.
- Vælg i feltet ”Antal nyheder der skal vises”, hvor mange nyheder der skal vises i nyhedsfeedet (vælg 3, 6 eller 9 nyheder).
- Nyhedsfeedet viser som default billeder, hvis der er indsat liste billeder på nyhederne. Aktiver feltet ”SimpleView” hvis du ikke vil vise billederne i nyhedsfeedet.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se også:
Pdf-vejledning: Se skærmbilleder af hvordan du opretter et nyhedsfeed
Sådan opretter og redigerer du et programfeed
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Programfeed” i oversigten over komponenter.
- Udfyld feltet ”Titel” med en titel som vises over nyhederne i programfeedet.
- Klik på ”Tilføj listeside” for at vælge, hvilken programliste der skal bruges til at vise elementer i programfeedet. Fold sidetræet for sitet ud og klik på den relevante nyhedsliste.
- Hvis der er oprettet tags til programlisten, kan du i feltet ”Tags” vælge om programelementer med alle eller udvalgte tags skal vise i programfeedet. HVis du ikke vælger tags, vil de blive vist efter rækkefølgen på programlisten.
- Klik på ”Tilføj” i feltet ”Link til arrangement”, hvis du vil tilføje et link til den fulde programliste i programfeedet. Fold sidetræet for sitet ud, klik på den nyhedsliste du vil linke til og tilføj en titel til linket i feltet ”Link titel”. Klik på ”Indsend” for at indsætte linket.
- Vælg i feltet ”Antal programmer der skal vises”, hvor mange programelementer, der skal vises i programfeedet (vælg 3, 6 eller 9 nyheder).
- Programfeedet viser som default billeder, hvis der er indsat listebilleder på programsider. Hvis du ikke har indsat et billede på programsiderne, vild er blive vist en standardgrafik.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Sådan opretter og redigerer du et kalenderfeed
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”Kalenderfeed” i oversigten over komponenter.
- Udfyld feltet ”Titel” med en titel som vises over kalenderelementerne i kalenderfeedet.
- Klik på ”Tilføj listeside” for at vælge, hvilken kalenderliste der skal bruges til at vise kalenderelementer i kalenderfeedet. Fold sidetræet for sitet ud og klik på den relevante nyhedsliste.
- Hvis der er oprettet tags til kalenderlisten, kan du i feltet ”Tags” vælge om kalender med alle eller udvalgte tags skal vise i nyhedsfeedet. Hvis du ikke vælg tags, vil elementer blive vist efter rækkefølgen på listen.
- Klik på ”Tilføj” i feltet ”Link til kalenderliste”, hvis du vil tilføje et link fra kalenderfeedet til kalenderlisten. Fold sidetræet for sitet ud, klik på den kalenderliste du vil linke til og tilføj en titel til linket i feltet ”Link titel”. Klik på ”Indsend” for at indsætte linket.
- Vælg i feltet ”Antal kalendersider der skal vises”, hvor mange kalenderelementer, der skal vises i nyhedsfeedet (vælg 3, 6 eller 9 nyheder).
- Kalenderfeedet viser som default billeder, hvis der er indsat liste billeder på kalendersiderne. Aktiver feltet ”SimpleView” hvis du ikke vil vise billederne i kalenderfeedet.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Sådan indlejrer du en video på dit subsite
Alle kommunens videoer skal ligge i kommunens videoløsning 'Dreambroker', hvorefter de skal indlejres i Umbraco.
- Klik på ”Tilføj Indhold” i feltet ”Komponenter”.
- Vælg ”DB-video” i oversigten over komponenter.
- Udfyld evt. feltet ”Titel” med en titel, som vil blive vist over videoen.
- Aktiver knappen ”midterstil' for at midterstille komponenten.I udgangspunktet er den højrestillet.
- Indsæt videoens indlejringskode, som du finder i Dreambroker.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.