Webtekster
Få gode råd og værktøjer til at udarbejde webtekster til jeres site.
Gode råd
- Overvej: Hvem er målgruppen, og hvad er det vigtigste indhold og budskaber?
- Fremhæv det vigtigste først.
- Lav afsnit og brug underoverskrifter til at skabe overblik i en længere tekst – eller brug fx en accordion eller en guide.
- Brug KRAM-principperne til at skrive modtagerorienterede og effektive tekster.
- Søgeoptimer teksterne for at få bedre placeringer i Google.
Kram-principperne
KRAM - klart, relevant, aktivt, motiverende - er principper for, hvordan vi skriver modtagerorienterede og effektive tekster til web.
De er udarbejdet af nogle af hovedredaktørerne for gentofte.dk.
Skriv klart - også når emnet er komplekst
- Vores stemme er ligefrem og lyder, som om vi har en telefonsamtale med læseren.
- Vi bruger de ord, læserne bruger, kender og forstår. Ingen intern jargon og indforståetheder.
- Vi skriver i enkle og overskuelige sætninger og afsnit. 3-4 linjer i et afsnit. Og helst ikke mere end 20 ord i en sætning. Gerne færre.
Vær relevant - og mød læserens behov
- Vi tager udgangspunkt i læsernes situation og behov. Hvad har de brug for at vide? Og hvad efterspørger de?
- Vi skriver færre tekster, end vi er vant til, og vi keder ikke vores læsere med snak. Det vi leverer er relevant.
- Vores stemme er koncis uden at virke kort for hovedet. Effektiv, men altid med et menneske bag.
Skriv aktivt - og vær til stede i teksten
- Vi står frem i vores webtekster med aktive verber (udsagnsord), der gør det tydeligt hvem, der gør hvad.
- Vi bruger verber, der udtrykker handling (”tilmeld dig”, ”kontakt os”).
- Vores aktive sprog giver teksten liv og gør vores tone dynamisk, udadvendt og engageret.
Vær motiverende - frem for at løfte pegefingeren
- Vi opmuntrer til handling i vores tekster. Vores læsere skal som regel gøre noget – eller i det mindste kende deres handlemuligheder.
- Vores stemme er venlig og imødekommende. Vi formulerer læserens muligheder positivt frem for at løfte pegefingeren.
- Vi bruger en stemme, som vi gerne selv ville møde i samme situation.
Skriveskabeloner til subsites
Vi har nogle skriveskabeloner i Word til de primære sidetyper på subsites i Umbraco: