Vejledning til sidetyper
Sådan gør du
- Tjek sidens ”Navigationstitel”, ”Browsertitel” og ”Sidens overskrift” (max 60 tegn med mellemrum). Ved siteoprettelse er felterne automatisk udfyldt med titler. Man kan redigere dem, hvis der er behov for det.
- Udfyld evt. ”Manchet” med et kort resumé (max 220 tegn med mellemrum). Manchetten står lige under overskriften på siden. Husk søgeord.
- Indsæt evt. en link-knap i feltet "Cta". Tilføj et link til en intern side ved at vælge siden via træstrukturen. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst og navigere dig frem til det ønskede dokument i mediearkivet. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Eller indsæt i stedet 2-6 links til centrale sider på sitet. Hvis du indsætter flere links, skal du undlade at udfylde cta-link. Du indsætter links som beskrevet ovenfor.
- Vælg evt. i feltet ”Baggrundsfarve” hvilken farve der skal være øverst på siden. Undlader du at udfylde feltet, bruges primærfarven fra sitets farvetema.
- Indsæt evt. et billede i Hero ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet i mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco. Sæt flueben ved "Vis stort billede", hvis billedet skal vises i fuld bredde.
- Udfyld komponenter på siden i feltet ”Komponenter”. Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje en komponent. Se i vejledningen til komponenter, hvordan du udfylder og redigerer de forskellige komponenter.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
- Stil dig på den side, hvorunder du vil oprette en transportside, og klik på "... Opret".
- Vælg "Transportside", som er en almindelig transportside uden faner. Eller vælg "Transportside med faner".
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står "Indtast navn". Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld feltet ”Navigationstitel”.
- Udfyld ”Sidens overskrift” (obligatorisk). Det er den overskrift, der vises øverst på siden. Den kan max være 50 tegn med mellemrum. Husk søgeord.
- Udfyld ”Manchet” med et kort resumé af sidens indhold. Manchetteksten står lige under overskriften på siden. Den kan max være 200 tegn med mellemrum. Husk søgeord.
- Vælg evt. i feltet ”Baggrundsfarve” hvilken farve der skal være øverst på siden. Undlader du at udfylde feltet, bruges primærfarven fra sitets farvetema.
- Indsæt evt. et billede i Hero ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet til mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Udfyld komponenter på siden i feltet ”Komponenter”. Klik på ”Tilføj indhold” for at tilføje en komponent. Se i vejledningen til komponenter, hvordan du udfylder og redigerer de forskellige komponenter.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
- Når du opretter undersider til den oprettede transportside, vil de automatisk blive vist på siden.
Har du valgt "Transportside med faner" ovenfor, skal du efterfølgende indsætte transportsidefanerne:
- Stil dig på den transportside, du har oprettet, og klik på "... Opret".
- Vælg "Transportside Fane".
- Navngiv fanen i feltet øverst. Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld feltet "Titel".
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
- Når du opretter undersider til den oprettede transportsidefane, vil de automatisk blive vist på transportsidefanen.
- Stil dig på den side, hvorunder du vil oprette en emneside, og klik på "... Opret".
- Vælg ”Emneside” som sidetype.
- Vælg den indholdsskabelon til emnesiden, du vil bruge (med indholdsfelt, accordion, guide eller billedgalleri). Så er komponenten, du vil bruge, på forhånd tilføjet på siden. Eller brug en blank skabelon og indsæt selv de komponenter, du vil bruge.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx, hvis siden vises på en transportside.
- Udfyld ”Sidens overskrift” (obligatorisk) i feltet Hero. Det er den overskrift, der vises øverst på siden. Den kan max være 50 tegn med mellemrum. Husk søgeord.
- Udfyld ”Manchet” med et kort resumé af sidens indhold. Manchetteksten står lige under overskriften på siden. Den kan max være 200 tegn med mellemrum. Husk søgeord.
- Udfyld komponenter på siden i feltet ”Komponenter”. Har du brugt en indholdsskabelon (med indholdsfelt, accordion, guide eller billedgalleri), vil den relevante komponent være indsat på siden. Se i afsnittet ”Opret og rediger komponenter”, hvordan du udfylder og redigerer de forskellige komponenter.
- Klik evt. på ”Tilføj indhold” for at tilføje flere komponenter på siden.
- Udfyld evt. ”Relateret indhold” med linkbokse (CTA’er) til interne og eksterne sider og til dokumenter. Linkboksene vises nederst på siden over footeren. Klik på "Tilføj indhold" for at tilføje en CTA. Udfyld titel og manchet og klik på ”Tilføj” for at tilføje et link. Tilføj et link til en ekstern side ved at sætte hele sidens url ind i feltet øverst, give linket en sigende titel og sætte flueben ved "Åben i nyt vindue". Tilføj et link til en intern side på dit site ved at vælge siden via træstrukturen. Du behøver ikke at tilføje titel og manchettekst i en CTA til en intern side, da oplysningerne automatisk bliver trukket fra siden. Tilføj et link til et dokument ved at klikke på "Vælg medie" nederst og navigere dig frem via træstrukturen til det ønskede dokument i mediearkivet. Klik på "Indsend" for at tilføje linket.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Læs om nyhedslisten og se, hvordan du kan sætte den op
Sådan opretter og redigerer du nyhedslisten
- Stil dig på den side, hvorunder du vil oprette en nyhedsliste, og klik på "... Opret".
- Vælg ”Nyhedsliste” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx, hvis siden vises på en transportside.
- Udfyld ”Sidens overskrift” (obligatorisk) i feltet Hero. Det er den overskrift, der vises øverst på siden. Den kan max være 50 tegn med mellemrum.
- Udfyld ”Manchet” med et kort resumé af sidens indhold. Manchetteksten står lige under overskriften på siden. Den kan max være 200 tegn med mellemrum.
- Vælg evt. i feltet ”Baggrundsfarve (intelligent)” hvilken farve der skal være øverst på siden. Undlader du at udfylde feltet, bruges primærfarven fra sitets farvetema.
- I ”Nyhedsliste indstillinger” skal du udfylde, hvor mange nyheder og hvor mange år du vil have vist på nyhedslisten i felterne ”Page size” og ”Show years back”.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Se skærmbilleder i pdf-vejledningen til nyhedsliste, nyhedsside og nyhedsfeed
Sådan opretter du "Tags" til nyhedslisten
Du kan oprette ”Tags” til nyhederne på nyhedslisten, så brugerne kan vælge, hvilke kategorier af nyheder de vil se.
- Stil dig på den nyhedsliste, du vil oprette tags til, klik på "... Opret" og vælg ”Tag mappe”.
- Navngiv tag mappen i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn”. Eksempel: Hvis du vil have en samling af tags, som angiver forskellige emner – fx ’Klima’, ’Børn’ og ’Kultur’ - kan du navngive Tag mappen ”Emne”. Har du flere kategorier af Tags – fx ”Emne” og ”Lokation” - skal du først oprette en overordnet Tag mappe (den vises ikke på sitet), og herunder oprette Tag mapper til fx ”Emne” og ”Lokation”.
- Klik på "Gem og udgiv" for at publicere Tag mappen.
- Stil dig derefter på Tag mappen, klik på "... Opret" og vælg ”Tag”.
- Navngiv det konkrete tag i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (her indtastes de konkrete tags, som brugerne kan vælge at få vist – fx ’Klima’, ’Børn’ eller ’Kultur’).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere de enkelte tags.
- Stil dig derefter på nyhedslisten, som skal vise de forskellige tags og vælg under ”Nyhedsliste indstillinger”, hvilke af de oprettede tags kategorier og specifikke tags du vil vise på listen (du kan vælge alle eller udvalgte).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne til nyhedslisten.
- Når du opretter en nyhed under nyhedslisten, skal du derefter sætte flueben ved det eller de tags, der er relevante ift. nyheden.
Se skærmbilleder i pdf-vejledningen til nyhedsliste, nyhedsside og nyhedsfeed
Sådan opretter du mapper til nyhedslisten
Du kan oprette mapper til en nyhedsliste fx til at gruppere nyheder under årstal (fx ”2024”) eller årstal og måned (fx ”2024 januar”).
Navnet på mappen vil også indgå i url’en for de nyhedssider der oprettes under mappen (fx https://gentofte.dk/om-kommunen/nyheder-og-presse/nyheder/2024-januar/nytaarshilsen-fra-borgmester-michael-fenger/)
- Stil dig på den nyhedsliste, du vil oprette en mappe til, klik på "... Opret" og vælg ”Nyheds folder”.
- Navngiv mappen i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn”.
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se skærmbilleder i pdf-vejledningen til nyhedsliste, nyhedsside og nyhedsfeed
Læs om nyhedssiden og se, hvordan du kan sætte den op
Sådan opretter og redigerer du nyhedssiden
- Stil dig på den nyhedsliste (eller en nyheds folder under nyhedslisten), hvorunder du vil oprette en nyhed, og klik på "... Opret".
- Vælg ”Nyhed” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx til visningen på nyhedslisten.
- Udfyld ”Nyheds titel” (obligatorisk). Det er den overskrift, der vises øverst på siden med nyheden.
- Udfyld feltet ”Nyheds dato” ved at klikke på kalenderikonet og klikke på datoen for udgivelse af nyheden.
- Indsæt evt. et billede, som skal vises på nyhedslisten ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Liste billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet i mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Udfyld feltet ”Nyheds manchet” med et kort resumé af nyheden.
- Tilføj nyhedsteksten i feltet ”Nyheds indhold”.
- Hvis der er oprettet ’tags’ til nyhedslisten: Sæt flueben ved de tags, der er relevante for nyheden.
- Tilføj evt. komponenter på siden i feltet ”Komponenter”.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Se skærmbilleder i pdf-vejledningen til nyhedsliste, nyhedsside og nyhedsfeed
Sådan opretter og redigerer du programlisten
- Stil dig på den side, hvorunder du vil oprette en programliste, og klik på "... Opret".
- Vælg ”programliste” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx, hvis siden vises på en transportside.
- Udfyld ”Sidens overskrift” (obligatorisk) i feltet Hero. Det er den overskrift, der vises øverst på siden. Den kan max være 50 tegn med mellemrum.
- Udfyld ”Manchet” med et kort resumé af sidens indhold. Manchetteksten står lige under overskriften på siden. Den kan max være 200 tegn med mellemrum.
- Vælg evt. i feltet ”Baggrundsfarve (intelligent)” hvilken farve der skal være øverst på siden. Undlader du at udfylde feltet, bruges primærfarven fra sitets farvetema.
- I ”Programliste indstillinger” skal du udfylde, hvor mange Programelementer du vil have vist på listen i feltet ”Antal pr. side”.
- Du kan også vælge, om brugerne skal have vist et datofilter og et søgefelt på programlisten. Det gør du ved at aktivere knapperne til det.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Sådan opretter du "Tags" til programlisten
Du kan oprette ”Tags” på programlisten, så brugerne kan vælge, hvilke kategorier, de vil se på listen.
- Stil dig på den programliste, du vil oprette tags til, klik på "... Opret" og vælg ”Tag mappe”.
- Navngiv tag mappen i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn”. Eksempel: Hvis du vil have en samling af tags, som angiver forskellige emner – fx ’Klima’, ’Børn’ og ’Kultur’ - kan du navngive Tag mappen ”Emne”. Har du flere kategorier af Tags – fx ”Emne” og ”Lokation” - skal du først oprette en overordnet Tag mappe (den vises ikke på sitet), og herunder oprette Tag mapper til fx ”Emne” og ”Lokation”.
- Klik på "Gem og udgiv" for at publicere Tag mappen.
- Stil dig derefter på Tag mappen, klik på "... Opret" og vælg ”Tag”.
- Navngiv det konkrete tag i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (her indtastes de konkrete tags, som brugerne kan vælge at få vist – fx ’Klima’, ’Børn’ eller ’Kultur’).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere de enkelte tags.
- Listen vil default vise alle elementer på listen, men du kan lave en specifik visning af listen på baggrund af tags ved at gå ind under ”programliste indstillinger” og her sætte hak i de tags, du vil vise på listen (du kan vælge alle eller udvalgte).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne til programlisten.
- Når du opretter en programside under programlisten, skal du derefter sætte flueben ved det eller de tags, der er relevante ift. programelementet.
Læs mere om programlistens funktioner og se, hvordan den ser ud i frontend
Sådan opretter og redigerer du programsiden
- Stil dig på den programliste, hvorunder du vil oprette en programside, og klik på "... Opret".
- Vælg ”Program” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx til visningen på programlisten.
- Udfyld ”Programside titel” (obligatorisk). Det er den overskrift, der vises øverst på siden med programelementet.
- Udfyld feltet ”manchet” med et kort resumé af programelementet.
- Indsæt evt. et billede, som skal vises på programlisten ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Liste billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet i mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Under 'programindhold' skal du udfylde 'adresse' (hvor arrangementet foregår), 'pris' (hvis gratis, skriver du 'gratis'), 'beskrivelse', dato for arrangementet (hvis det kun er en enkelt dag, så skal du kun udfylde startdatoen) og 'tidspunkt'.
- Hvis der er oprettet ’tags’ til programlisten: sæt hak i de tags, som er relevante for programelementet.
- Tilføj evt. komponenter på siden i feltet ”Komponenter”.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
Sådan opretter og redigerer du kalenderlisten
- Stil dig på den side, hvorunder du vil oprette en kalenderliste, og klik på "... Opret".
- Vælg ”kalenderliste” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx, hvis siden vises på en transportside.
- Udfyld ”Sidens overskrift” (obligatorisk) i feltet Hero. Det er den overskrift, der vises øverst på siden. Den kan max være 50 tegn med mellemrum.
- Udfyld ”Manchet” med et kort resumé af sidens indhold. Manchetteksten står lige under overskriften på siden. Den kan max være 200 tegn med mellemrum.
- Vælg evt. i feltet ”Baggrundsfarve (intelligent)” hvilken farve der skal være øverst på siden. Undlader du at udfylde feltet, bruges primærfarven fra sitets farvetema.
- I ”kalenderliste indstillinger” kan du udfylde, hvor mange kalenderelementer du vil have vist på listen i feltet ”Antal pr. side”. Hvis du ikke udfylder vil alle elementer fremgå på listen.
- Du kan også vælge, om du vil have vist 'år tilbage'. Det er aktuelt, hvis kalenderen indeholder elementer fra tidligere år, som du fortsat ønsker at vise på listen.
- Du kan også vælge, at lave en simpelt visning af kalenderlisten. Det vil sige uden billeder/grafik. I så fald skal du aktivere knappen ud for 'simpel visning'.
- Hvis du har oprettet tags på listen, kan du under 'tags' vælge at listen kun skal vise specifikke tags. Læs mere om oprettelsen af tags neden for.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på "Gem" for at gemme eller "Gem og udgiv" for at publicere ændringerne.
Sådan opretter du "Tags" til kalenderlisten
Du kan oprette ”Tags” på programlisten, så brugerne kan vælge, hvilke kategorier, de vil se på listen.
- Stil dig på den kalenderliste, du vil oprette tags til, klik på "... Opret" og vælg ”Tag mappe”.
- Navngiv tag mappen i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn”. Eksempel: Hvis du vil have en samling af tags, som angiver forskellige emner – fx ’Klima’, ’Børn’ og ’Kultur’ - kan du navngive Tag mappen ”Emne”. Har du flere kategorier af Tags – fx ”Emne” og ”Lokation” - skal du først oprette en overordnet Tag mappe (den vises ikke på sitet), og herunder oprette Tag mapper til fx ”Emne” og ”Lokation”.
- Klik på "Gem og udgiv" for at publicere Tag mappen.
- Stil dig derefter på Tag mappen, klik på "... Opret" og vælg ”Tag”.
- Navngiv det konkrete tag i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (her indtastes de konkrete tags, som brugerne kan vælge at få vist – fx ’Klima’, ’Børn’ eller ’Kultur’).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere de enkelte tags.
- Listen vil default vise alle elementer på listen, men du kan lave en specifik visning af listen på baggrund af tags ved at gå ind under ”kalenderliste indstillinger” og her sætte hak i de tags, du vil vise på listen (du kan vælge alle eller udvalgte).
- Klik på ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne til kalenderlisten.
- Når du opretter en kalenderside under kalenderlisten, skal du derefter sætte flueben ved det eller de tags, der er relevante ift. kalenderelement.
Sådan opretter og redigerer du kalendersiden
- Stil dig på den kalenderliste, hvorunder du vil oprette en kalenderside, og klik på "... Opret".
- Vælg ”Program” som sidetype.
- Navngiv siden i feltet øverst, hvor der står ”Indtast navn” (obligatorisk). Navnet optræder i sidetræet i Umbraco, og det optræder også i sidens URL. Du kan bruge dansk æ, ø og å, men du kan ikke bruge bindestreg og andre specialtegn.
- Udfyld ”Navigationstitel” (obligatorisk). Den bruges fx til visningen på nyhedslisten.
- Udfyld ”kalenderside titel” (obligatorisk). Det er den overskrift, der vises øverst på siden med kalenderelementet.
- Udfyld feltet ”manchet” med et kort resumé af nyheden.
- Indsæt evt. et billede, som skal vises på kalenderlisten ved at klikke på ’+’ ikonet i feltet ”Liste billede”. Naviger dig frem til den relevante mappe i mediearkivet. Klik på det billede, du vil tilføje og klik på "Vælg", hvis billedet allerede er uploadet i mediearkivet. Eller start med at klikke på "Upload", hvis du vil uploade et nyt billede i mediearkivet. Husk at billedet skal være optimeret til web, før du uploader det i Umbraco.
- Under 'kalenderside indhold' kan du vælge at slå linket til siden fra. Det vil sige, at man ikke kan klikke på kalenderelementet på kalenderlisten. Man vil kun få vist basisoplysninger om kalenderelementet.
- Under beskrivelse kan du udfylde en beskrivelse af kalenderelementet.
- Hvis der er oprettet ’tags’ på kalenderlisten: sæt hak i de tags, som er relevante for kalenderelementet.
- under periode skal du udfylde den dato eller periode, som arrangementet foregår på/i.
- Tilføj evt. komponenter på siden i feltet ”Komponenter”.
- Tjek hvad der står i ”Metadata titel” og ”Metadata beskrivelse”. Felterne skal være udfyldt med sidens navigationstitel og manchet. Rediger metadata titlen og beskrivelsen, hvis der er behov for det.
- Klik på ”Gem” for at gemme eller ”Gem og udgiv” for at publicere ændringerne.
- Når du klikker på "Gem", er ændringerne på din side gemt i Umbraco, men endnu ikke udgivet og synlige for brugerne af hjemmesiden. Det er en god idé at gemme løbende, når du arbejder på en side.
- Klik på "Forhåndsvisning" for at se, hvordan din ikke-udgivne side kommer til at se ud, når den bliver udgivet. Klik på ”Browser” for at se, hvordan siden vil se ud på mobil, desktop, tablet, mm.
- Klik på "Gem og udgiv", hvis du vil gemme og udgive ændringerne, du har lavet på en side. Så er ændringerne på siden synlige for besøgende på hjemmesiden.
- Klik på pilen ud for ”Gem og udgiv” og vælg "Planlæg" for at time en side til at blive udgivet og/eller afpubliceret på et bestemt tidspunkt. Vælg publiceringsdato og/eller afpubliceringsdato. Du kan også indstille klokkeslæt for publicering og afpublicering.
- Højreklik på den side, du ønsker at flytte, og klik på "Flyt".
- Vælg via træstrukturen den side, du ønsker at flytte siden ind under, og klik på "Flyt".
- Stil dig på oversiden for de sider, hvor du vil ændre rækkefølgen. Højreklik på siden og vælg "Sorter".
- Træk de enkelte sider for at ændre rækkefølgen, eller sorter alle siderne efter Navn eller Oprettelsesdato.
- Klik på "Gem" for at gemme den ændrede rækkefølge på siderne.
- Hvis du vil slette eller afpublicere en side, skal du først tjekke, om andre sider eller elementer i Umbraco linker til siden. Du kan se, om der er interne links til en side ved at klikke på "Relationer", når du står på siden i Umbraco.
- Slet eventuelle interne links på de sider eller elementer, der linker til den side, du vil slette eller afpublicere.
- Derefter kan du slette eller afpublicere siden. Slet ved at højreklikke på siden og vælg ”Slet”.
Bemærk: Hvis den side, du vil slette eller afpublicere, har undersider, skal du også tjekke, om der er interne links til undersiderne. Hvis det er tilfældet, kan du ikke slette eller afpublicere siden, før du har fjernet
interne links til undersiderne. Som beskrevet ovenfor kan du se, om der er interne links til undersiderne ved at klikke på ”Relationer”, når du står på de enkelte sider.